Saturday, January 15, 2011

Panduan untuk Semua Guru: Situasi pelajar lewat ke kelas

Di dalam bilik darjah 2A6’ 8 orang pelajar telah keluar kelas ketika pertukaran waktu selanjutnya. Selepas p&p selanjutnya berlansung 15 minit barulah 5 orang pelajar masuk ke dalam kelas melalui pintu belakang. Apabila pengerusi kelas melaporkan keadaan tersebut kepada guru mata pelajaran berkenaan, mereka memaki dan bersumpah dan akan memukul pengerusi kelas apabila balik nanti. Sebagai guru mata pelajaran cadangkan langkah-langkah yang perlu diambil dan pendekatan yang sesuai digunakan untuk memperbaiki keadaan di dalam kelas tersebut.
 Langkah-langkah tindakan guru
(1)   Berhentikan PnP
Guru matapelajaran meminta 5 orang pelajar yang masuk lewat keluar semula dan masuk melalui pintu hadapan.Pelajar diminta mengetuk pintu dan mengucap selamat kepada guru.
(2) Bertanya pelajar
Bertanyakan sebab mereka lewat 15 minit masuk ke kelas seterusnya mendapatkan respon pelajar selepas itu pelajar diminta duduk dan guru meneruskan sesi PnP.
(3) Memanggil pelajar
5 orang pelajar tersebut di panggil semula ke hadapan kelas dan didenda berdiri kerana didapati memaki dan mengugut pengerusi kelas.Guru meneruskan PnP.
(4) Mencatat nama pelajar
Guru mencatat nama 8 orang pelajar di dalam borang pergerakan pelajar.Selain itu mencatatkan butiran-butiran yang penting tentang 5 orang pelajar lewat masuk 15 minit dan 3 orang pelajar ponteng kelas.
(5) Tindakan selepas PnP
(a) Guru mencatatkan nama kelapan-lapan pelajar orang pelajar di dalam fail demerit.
(b) 5 orang pelajar di bawa ke bilik guru dan diberi nasihat di atas kelakuan mereka mengugut pengerusi kelas.
(c) Oleh kerana ini adalah kesalahan pertama,guru memaklumkan kepada guru kelas dan guru disiplin.

No comments: